Avionul Tupolev ANT-20 Maxim Gorky
1. Despre avionul Tupolev ANT-20 Maxim Gorky
În anul 1934, Uniunea Sovietică a finalizat construcţia celui mai mare avion de până atunci, Tupolev ANT-20.
De fapt, denumirea completă a fost Tupolev ANT-20 Maxim Gorky, fiind denumit astfel în cinstea marelui scriitor rus.
Desigur, avionul a fost destinat propagandei Staliniste.
2. Dotările pentru propagandă (Tupolev ANT-20 Maxim Gorky)
Avionul era echipat pentru propaganda Stalinistă cu:
a) un aparat de radio puternic numit vocea din cer;
b) emiţătoare radio;
c) maşini de imprimat;
d) laborator fotografic;
e) bibliotecă;
f) proiector de filme cu sunet etc.
3. Propulsia avionului Tupolev ANT-20 Maxim Gorky
Imensul avion era propulsat de 8 motoare V-12 de 900 cai putere:
– 6 motoare erau montate pe aripi;
– 2 motoare erau montate deasupra avionului.
Dispunerea motoarelor pe avionul Tupolev ANT-20 Maxim Gorky
4. Caracteristici (Tupolev ANT-20 Maxim Gorky)
Tupolev ANT-20:
a) putea zbura pe distanţa de 1200 Km;
b) se ridica la înălţimea de 4500 m;
c) atingea viteza maximă de 220 Km pe oră;
d) putea fi demontat şi transportat pe cale ferată.
5. Inovaţii (Tupolev ANT-20 Maxim Gorky)
a) pentru prima dată în istoria avioanelor s-a folosit o scară care după urcarea pasagerilor era retractată şi devenea parte componentă a podelei;
b) pentru prima dată în istoria aviaţiei s-a utilizat pe lângă curentul continuu şi curentul alternativ de 120 V.
Urcarea pasagerilor în avionul Tupolev ANT-20 Maxim Gorky
6. Recordurile avionului Tupolev ANT-20 Maxim Gorky
Avionul Tupolev ANT-20 Maxim Gorky a doborât foarte multe recorduri mondiale la capitolul capacitate de transport:
a) avea un echipaj format din 8 persoane şi putea transporta până la 72 de pasageri;
b) fără încărcătură avionul cântărea aproximativ 30 de tone;
c) cu încărcătură greutatea acestuia putea depăşi 50 de tone;
d) distanţa dintre extremităţile aripilor era de 63 de metri;
e) suprafaţa totală a aripilor era de aproape 500 de metri pătraţi.
Imensitatea aripilor avionului Tupolev ANT-20 Maxim Gorky
7. Sfârşitul avionului Tupolev ANT-20 Maxim Gorky
Primul eşec
În anul 1935 avionul ANT-20 a efectuat o demonstraţie în Moscova.
Scopul demonstraţiei era punerea în evidenţă în primul rând a mărimii sale în comparaţie cu alte modele aflate în zbor.
Avionul s-a prăbuşit însă, fiind lovit în aer de către un alt avion din formaţie.
Toţi pasagerii transportaţi, în număr de 45, au decedat.
Al doilea eşec
Ulterior accidentului, în 1938, a fost construit un al doilea avion identic, numit ANT-20bis.
Istoria tristă s-a repetat din păcate şi cu cel de-al doilea avion identic.
În anul 1942 s-a prăbuşit şi ANT-20bis, de data aceasta ca urmare a unei neatenţii a pilotului.
Şi în acest accident, toţi pasagerii transportaţi, în număr de 36, au decedat.