Ekranoplanul A-90 Orlyonok a fost construit în Uniunea Sovietică începând cu anii 1970, ca soluţie de transport militar masiv şi rapid, atât pe apă cât şi pe calea aerului.
Acesta era de fapt o combinaţie între un avion şi o navă maritimă.
Ekranoplanul a fost proiectat în special ca un vehicul de asalt specializat pe lupta din zona plajelor.
Pe lângă capabilităţile de zbor aerian şi plutire pe apă, acesta a fost prevăzut cu:
a) flapsuri speciale pentru decolare şi aterizare;
b) skiuri pentru amerizare;
c) roţi pentru aterizare şi transfer apă-sol.
Astfel, Orlyonok a devenit şi un vehicul amfibiu extrem de capabil şi complex.
Ekranoplanul A-90 Orlyonok
Ekranoplanul A-90 Orlyonok era un mastodont de 16 metri înălţime şi 58 metri lungime.
Pentru ca acesta să poată pluti ca un fulg şi să poată fi manevrat prompt, s-au folosit soluţii tehnice ingenioase.
Au fost combinate:
a) 2 turboventilatoare;
b) 1 turbopropulsor Kuznetsov, cel mai puternic turbopropulsor construit vreodată.
Ecranoplanul Orlyonok – Avion şi vehicul amfibiu
Orlyonok se putea deplasa cu viteza de 400 Km/oră, pe distanţe de până la 1500 Km, putând ajunge chiar la o înălţime maximă de zbor de 3000 de metri.
Ekranoplanul de clasă B se deplasa însă de regulă la înălţimi foarte mici, aproape de suprafaţa apei, fapt pe cât de spectaculos pe atât de îngrijorător.
În condiţiile unei capacităţi de transport imense, aceşti monştri plutitori puteau efectua invazii militare prin surprindere.
Ekranoplanele A-90 Orlyonok puteau transporta şi debarca rapid 150 de soldaţi şi 2 transportoare blindate, fără a fi măcar detectate de radare.